måndag 4 december 2017

Det gåtfulla folket


Beppe Wolgers skrev i visan Det gåtfulla folket att barn är ett folk som bor i ett främmande land. Där finns det en pojke som skrattar åt snö, en flicka som gör en ö av femton kuddar och en pojke som får allt han nuddar att bli till glass.
  Under min auskultation fick jag träffa en robot, en isprinsessa och en busschaufför. Jag var turist i Fantasilandet där barnen är medborgare. Ett land där folket kan skapa precis vad som helst av en gnutta fantasi. Jag var även åskådare på en fotbollsmatch med 22 spelare men ingen domare. Spelreglerna var tydligt reglerade och regelbrott togs på största allvar. Lite längre bort såg jag några äldre barn som tillsynes planlöst promenerade runt på skolgården och några andra som lekte i en klätterställning. Att barn leker olika typer av lekar var något jag observerade på rasterna under min auskultation. På skolan gick barn från förskoleklass till årskurs 6 och jag såg allt från rollekar till regellekar.  
  Enligt Vygotskij är leken en proximal utvecklingszon där barn utvecklar sin intellektuella kompetens. Barn som leker tränar på socialt samspel, verklighetsuppfattning och att följa regler. Piaget menar att barn inte lär sig något nytt i leken utan istället tränar de upp sina befintliga färdigheter. Enligt Piaget måste barn omvärdera sina tidigare kunskaper för att lära sig något nytt och i leken sker ingen ackommodation. (Hwang, P. & Nilsson, B. 2011)  Läroplanen för grundskolan tydliggör lekens betydelse i det aktiva lärandet och att leken har stor betydelse för att eleverna ska utveckla kunskaper. Jag tycker mig ana att läroplansföreskrivarna har påverkats av det sociokulturella perspektivet på lärande. 
  Jag har roliga minnen från min resa i Fantasilandet där jag även fick träffa en pojke som var en indian och en flicka som sjöng om kottar. Där fick jag se att en värdelös sak kan bli en skatt och höra att fåglarnas sång är magiska skämt. I Fantasilandet bor alla barn och de tillhör det gåtfulla folket.
/Jenny


                                          Foto: Jenny Larsson

Referenser
Hwang, P. & Nilsson, B. (2011). Utvecklingspsykologi. (3., rev. utg.) Stockholm: Natur och kultur.

Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket.

22 kommentarer:

  1. Fantastiskt fint inlägg, och så mitt i prick! Jag märkte det själv tydligt, så fort jag steg in i lågstadiets lokaler på min auskultation förra veckan, hur man förflyttas från sin egen "vuxna", stora och avgränsade värld till Fantasilandet som tillhör barnen och hur jag älskar att vara där! Det är så viktigt med lek och man riktigt ser hur barn utvecklas när dom leker. Det är synd, kan jag tycka, att leken är något som försvinner ju äldre man blir. Mer lek åt folket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack för din fina kommentar!
      Ja, visst är det synd att vi slutar att leka när vi blir vuxna? Det är som att vi vuxna saknar något som endast barn har. Vi har mycket att lära av alla kloka och fantasifulla barn!

      Radera
  2. Spännande och väldigt bra inlägg och jämförelserna du drar med barn och vuxnas lekande och hur det förändras ju äldre man blir är på pricken och det är synd som tidigare person kommenterat att det försvinner mer och mer med åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Vilken tur att lekens betydelse för elevernas lärande anges i läroplanen. Då kommer vi som blivande lärare kunna vara delaktiga i lekandet!

      Radera
  3. Hej Jenny!
    Vilken härlig auskultation du har haft möjlighet att vara på. Att du ser och reflekterar som du gör talar för att du kommer bli en kompetent pedagog som ser möjligheter att utforma lärandet så att du fångar in allas olikheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Catarina!
      Tack för din kommentar!
      Ja, det var tre väldigt intressanta och roliga dagar där jag fick observera elever och deras fantastiska olikheter. Jag blev väldigt inspirerad av klassens lärare som gör ett otroligt fint arbete. Jag ser fram emot att få göra min första VFU till våren!

      Radera
  4. Vad härligt att läsa om all denna underbara fantasi! Ibland undrar jag vad som skulle hända om barnen inte "tvingades" in i de vuxnas värld med utan fick fortsätta vara barn lite längre. Skulle vi kanske få se mer av kreativiteten även upp i åldrarna? Ditt inlägg väcker många tankar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det är nog väldigt viktigt att barn får vara just barn så länge som möjligt och få leva ut sina fantasier i leken. Barn lever väldigt mycket i nuet, vilket vi vuxna kanske sällan gör. Vi borde inspireras mer av barn!

      Radera
  5. Vilket härligt inlägg Jenny!
    Precis som du beskriver så besöker man barnens fantasiland och hur magiskt är inte det?! Det är viktigt att låta barnens fantasi få flöda samt växa.

    Superinlägg! Så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johanna!
      Tack för din kommentar! Ja, det är verkligen helt magiskt att få ta del av barnens fantasi och se vad de kan skapa av deras kreativitet. Barnen lyste verkligen upp den vintergråa vardagen!

      Radera
  6. Vilken berättarteknik i din text! Fantastiskt hur du har sett och plockat detaljer från det som du upplevt under din auskultation. Att även du visar god fantasi och kopplar din observation till kurslitteraturen gör hela texten intressant. Barns fantasi ska aldrig suddas ut enligt min åsikt och även bättre när vi lärare kan använda fantasin för att berätta. Tänker på Astrid Lindgren, hennes berättelser lever fortfarande och de växte fram genom att använda fantasin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack så mycket för dina fina ord!
      Jag håller helt med dig. Vi måste ta vara på barnens fantasi och skapa förutsättningar för att de får använda den. Barndomen har ju ett värde i sig och att vara elev i skolan är så mycket mer än att förbereda inför framtiden.

      Radera
  7. Vilket fint inlägg Jenny! Beppe Wolgers hör väl om någon till gruppen som leker även som vuxen. Det känns tryggt att betydelse av lek för lärande och utveckling är inskrivet i läroplanen. Jag tror att det gåtfulla folket kommer att skvätta en hel del fantasi och lek på oss när vi kommer ut och jobbar. Jag får en känsla av att människor som umgås mycket med barn i en kreativ miljö lever längre, kanske är det bara en illusion. Jag kom iallafall att tänka på den fantastiska norska filosofen/forskaren Arne Naess. Han sa: "Vi slutar inte nödvändigtvis leka för att vi blir gamla men vi blir fort gamla om vi slutar att leka". Han blev 96 år och i ett repotage när han var närmare 90 år åkte han pulka !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mikaela!
      Tack för din kommentar!
      Jag kan bara hänvisa till min farfar som blev 97 år och vi barnbarn umgicks med honom väldigt mycket. Arne Naess låter som en mycket klok man. Så nästa gång det kommer snö är det jag som ger mig ut i pulkabacken!

      Radera
    2. Då har vi ett långt liv framför oss, och många backar att susa nedför ! Även att sträva uppför men vi tillämpar ju "Growth minndset så det fixar vi !

      Radera
    3. Vi kommer bli minst 100 år!

      Radera
  8. Vilket fantastiskt inlägg Jenny!! Jag såg perspektiv på lärande i lek många gånger om under min askultation, och precis det du beskriver kunde jag också tänka under mina tre dagar av observation. Lek är ett viktigt redskap för barn för att kunna utveckla förståelse för, processa och lära sig om sin omgivning och de samhällstrukturer och normer som finns. Men kanske även ett sätt att förstå eller processa en jobbig situation som barnet utsatts för. Jag reser själv till Fantasilandet någon eller några gånger om dagen med mina barn och blir ofta påmind om hur fyrkantigt vi vuxna tänker och hur mycket nytta vi emellanåt skulle kunna ha av en lite större dos fantasi, för i fantasin är allt möjligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Amelie!
      Tack för din kommentar!
      Jag håller helt med dig och att vi vuxna ofta bara tänker innanför boxen. Vi måste våga mer och använda vår fantasi. Vi behöver ha barnasinnet kvar! Eller som Rudolf i Sunes sommar säger - Sol i sinne, brun inne! :)

      Radera
  9. Precis som många andra redan kommenterat grips jag av din fantastiska text. Genom din text reser jag själv tillbaka till mina minnens barndom och all fantasi som fyllde den. I min lärarroll så kommer jag försöka utnyttja och ta till vara på min egen och barnens fantasi, ett fantastiskt sätt att lära och interagera med varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lizette och tack!
      Ja det är nog väldigt viktigt att ta till vara på varandras fantasi och kreativitet. Jag tror på lekfullt lärande, framförallt för de yngre eleverna.

      Radera
  10. Vilken jättefin text du har skrivit. Det får mig att återigen påminnas om vikten av leken i skolan. Det är så mycket som lärs genom lek och att också få utveckla sin fantasi på ett sätt som bara barn kan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingela!
      Tack för din kommentar! Precis som du skriver, barn lär sig mycket genom lek och då måste vi vuxna skapa förutsättningar för detta.

      Radera